Παρασκευή, 7 Αυγούστου 2020

 

Κριτική προσέγγιση
Στο βιβλίο 

«Ανά-1»
Της Ο.ς.Φωτίου
εκδόσεις ΚΥΜΑ

 

Γράφει η Χρυσοβαλάντου Τσιρώνη (Βάλη Τσιρώνη)

Υπεύθυνη ηλεκτρονικής ύλης περιοδικού ΑΙΟΛΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

εισαγγελέας (νομικός)-λογοτέχνης

μέλος της Διεθνούς Ενώσεως Κριτικών Λογοτεχνίας

Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο DON QUIXOTE METAL PRIZE FOR LITERATURE

Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο Ποίησης ΠΟΥΣΚΙΝ

Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο ΑΜΑΖΟΝΙΑ

Διεθνές Λογοτεχνικό Βρβαείο Yasnaya Polyana Τολστόι

Αριστείο Ακαδημίας Αθηνών

Διεθνές Βραβείο Λογοτεχνίας Ισραήλ

Βραβείο Κουλτούρας Υπουργείου Πολιτισμού

Βραβείο Διονυσίου Σολωμού (για τους πρωτοεμφανιζόμενους στη λογοτεχνία)

Χρυσό Μετάλλιο Δήμου Αθηναίου για τη συνεισφορά της στα Ελληνικά Γράμματα

Μέλος της Διεθνούς Ενώσεων Κριτικών Λογοτεχνίας

(υπό την αιγίδα της ΟΥΝΕΣΚΟ)

διευθύντρια του διεθνούς λογοτεχνικού περιοδικού NOVELTY WAVE (που εκδιδόταν από την ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι) εως το 2012.

από το 1993 μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος (μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Συγγραφέων και Δημοσιογράφων Τουρισμού)

 


 

 

 


Διαβάζουμε στο βιβλίο αυτό της Ο.ς.Φωτίου που εκδόθηκε από τις εκδόσεις ΚΥΜΑ.

 

Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για ποίηση που ξαφνιάζει τον αναγνώστη ευχάριστα ή όχι ανάλογα με τις προσλαμβάνουσες του, τις επιμηκύνσεις των ονείρων του, τους λεκτικούς προσδιορισμούς των αιφνιδιασμών του και την οπτική λήθαργο των αναγνωστικών του βαδισμάτων.

 

 

 


Πάλη με το μέσα εύρος των πραγμάτων, καταθέσεις σκέψεων, αισθήσεων, νοηματικές μεταλλαγές και υποβόσκων λυρισμός πλέουν στους στίχους του βιβλίου της αυτού.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερη γραφή όχι τόσο νοηματική ή θεματική ή λεκτική, αλλά ιδιάζουσα στον τρόπο που σπάει οπτικά τις λέξεις προσπαθώντας να τις χρησιμοποιήσει διτά και να εκμεταλλευτεί τα οτπικά νοήματα τους πέραν των κανονικών σημασιών τους μέσα στο κείμενο.

Δεν πρόκειται για οπτικά ποιήματα,  καθώς ο όρος αυτός αναφέρεται στα ποιήματα εκείνα που είναι έτσι δομημένα ώστε να γίνονται αντιληπτά ως σχήματα από τον αναγνώστη τους, ούτε για φουτουριστική λογοτεχνία, τουλάχιστον με τον ορισμό που της έδωσε ο Μαρινέττι στις αρχές του εικοστού αιώνα.

Στα ποιήματα αυτά του βιβλίου τούτου, γίνεται έντονη χρήση της αγκύλης, τον σπασμένων λέξεων, των λεκτικών υπονοούμενων και κάποιων λέξεων σε αγγλικό-αμερικάνικο αλφάβητο.


Αναμφίβολα δεν είναι η ποίηση που θα μιλήσει απευθείας στον αναγνώστη και θα ανακινήσει το αίσθημα της κινητοποίησης των αισθήσεων του.  Είναι κείμενα που ο αναγνώστης πρέπει να παιδευτεί για να τα κάνει δικά του και να επικοινωνήσει μαζί τους, καθώς ο ρυθμός, τα νοήματα και ο λυρισμός τους σπάζεται εντός αγκυλών και ο αναγνώστης χτυπιέται στις Συμπληγάδες του στίχου απροετοίμαστος και δίχως κλειδιά για την κοινωνία με μια τέτοια ποίηση.

Μια ποίηση που όπως και να το κάνουμε είναι διαφορετική, ιδιαίτερη και προσωπική. Και που ενώ βριθει νοηματων και ιδεών και αισθήσεων, απαιτεί προσήλωση και σταθερότητα αναγνωστική για να την ενστερνιστείς και να την κοινωνήσεις στην ολότητα της.

Η Ο.ς.Φωτίου μας παραδίδει κάτι ιδιαίτερο με αυτό το βιβλίο της. Μένει να δούμε αν συνεχιστεί και στο μέλλον η προσπάθειά της αυτή και ποιες στροφές θα πάρει το ποιητικό της εργαλείο εντός ή εκτός εοτύτου του δρόμου.

 



 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου