Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2020

 

Κριτική προσέγγιση
Στο βιβλίο ποίησης
«ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΟΙΚΕΙΟΠΑΘΕΙΕΣ»
Της Δήμητρας Χριστοφορίδου
εκδόσεις ΕΚΑΤΗ

Γράφει η Χρυσοβαλάντου Τσιρώνη (Βάλη Τσιρώνη)

Υπεύθυνη ηλεκτρονικής ύλης περιοδικού ΑΙΟΛΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

εισαγγελέας (νομικός)-λογοτέχνης-ιατρός

μέλος της Διεθνούς Ενώσεως Κριτικών Λογοτεχνίας (υπό την αιγίδα της Ουνέσκο)

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο DON QUIXOTE METAL PRIZE FOR LITERATURE 2016

Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο Ποίησης ΠΟΥΣΚΙΝ 2018

Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο ΑΜΑΖΟΝΙΑ 2019

Διεθνές Λογοτεχνικό Βρβαείο Yasnaya Polyana Τολστόι

Διεθνές Βραβείο Λογοτεχνίας Ισραήλ

Βραβείο Κουλτούρας Υπουργείου Πολιτισμού

Βραβείο Διονυσίου Σολωμού (για τους πρωτοεμφανιζόμενους στη λογοτεχνία)

Χρυσό Μετάλλιο Δήμου Αθηναίου για τη συνεισφορά της στα Ελληνικά Γράμματα

Διευθύντρια του διεθνούς λογοτεχνικού περιοδικού NOVELTY WAVE (που εκδιδόταν από την ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι) εως το 2012.

Από το 1993 μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος (μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Συγγραφέων και Δημοσιογράφων Τουρισμού)

 

 


 

 

ΚΟΥΒΑΡΙΣΤΡΑ ΟΠΩΣ ΠΟΤΙΣΤΗΡΙ

 

Με πιάνει πάλι με πιάνει

Το μονολιθικό του τίποτα μήπως να είναι κάτι

Μ’ έπιανε και δεν μ΄άφηνε

Από την κούνια πριν από κοπέλα

Το ένιωθα στα μάτια μου και κλαίγανε αυτά χωρίς

Να με ρωτήσουν τα εγωιστικά

Ποτέ δεν με ρωτήσανε αν ήθελα να κλάψουνε

Χύνανε μόνο χύνανε

Δάκρυ και ιστορία

Δάκρυ και αδικία

Δάκρυ και παιδική νομοθεσία

Άκλαφτα πήγαν τόσα δάκρυα από το  ρουζ των μεγάλων

Άκλαφτη κι εγώ πήγα κι έπεσα μέσα στη βαρέλα η συνεπής

Τώρα εγώ κλαίω έκλαψα χωρίς μέλλοντα κλαίω

Των οματών μου

Ερήμην

Μόνο με το μονολιθικό του τίποτα

 

Μήπως να είναι κάτι

(ο.π., σελ.11)

 



Με το ποίημα αυτό, ξεκινάει το βιβλίο της Δήμητρας Χριστοφορίδου «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΟΙΚΕΙΟΠΑΘΕΙΕΣ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΕΚΑΤΗ. Είναι το δεύτερο βιβλίο της ποιήτριας, και περιέχει ποίηση στιβαρή, γεμάτη, μεστή, ολόσωμη στις 58 σχεδόν σελίδες του.


Μια γνήσια πνευματική αγωνία διακατέχει τα ποιήματα της Δήμητρας Χριστοφορίδου που περιλαμβάνονται στη συλλογή της αυτή που είναι η δεύτερη ποιητική συλλογή της ποιήτριας και περιλαμβάνει 42 ποιήματα.

 




ΠΟΤ ΠΟΥΡΙ

 

Ρηξικέλευθων αγροτεμαχίων λουσμένων

Σε αιγαιοπελαγίτικο φως για μια φούχτα δολάρια

Όλα έτσι και τα πάντα τίποτα

Ποσοστιαία τακτοποίηση χειρονομίες κανονίζει πτυσσόμενες

Αιγαίου πελάγους και αλλοδαπής

 

 

Ποδοβολητά ανθρώπων προσάπτουν ευθυνότητες

Αιγαίου πελάγους και Μεσογείου

Καλπασμών τεράτων πνίγεται

Στις όχθες Ατλαντικού και λουτροπόλεις

 

(ο.π., σελ 48)

 

Η κάθε λέξη των ποιημάτων της πάλλεται από ακρίβεια, εσωτερική δύναμη, απαίδευτη στερεότητα, προσήκουσα σοβαρότητα που ταιριάξει στα θέματα της και σαφήνεια, δίχως περίπλοκα προσχήματα και διπολικότητες εκφραστικές.

 

ΘΗΛΑΣΜΟΣ

 

Τα μικρά ποιήματα πικρά είναι

Επειδή κατεβάζοτν το γάλα της μάνας τους

Με την πρώτη ρουφηξιά

 

(ο.π., σελ. 36)

 

Η Δήμητρα Χριστοφίδου έχει χειρισθεί με τολμηρή εκφραστική δεινότητα τους στίχους της, τον ονειρισμό των παραστάσεων της, τις εκδοχές του νοητού και του αισθητού που συγκλίνουν ή αποκλίνουν με τον έσω κόσμο της.

Τις ζυμώσεις και τις διασταυρώσεις τις ιδιωτικότητας και της δημοσιότητας, τις περιέχει ενδελεχώς σε μια ποίηση προσωπική, που απορρέει από το διυλιστήριο του νοός της και των αισθήσεων της κ μια ισχυρή θέληση να ακουστεί όλο αυτό το συγκεκαυμένο ποδοβολητό των καιρών μας με μια έκφραση ποιητική.

Δεν αναλίσκεται σε πυροτεχνήματα εκφραστικά. Δεν προσπαθεί να ξεγελάσει φυλλορροώντας εκφράσεις και λέξεις. Αποστάζει απλώς την ψυχική της κατάσταση υπομονετικά, με αφοσίωση και σεβασμό που διαφαίνεται εκ του ποιητικού αποτελέσματος, μέσα σε στίχους που συνοικούν στην ποιητική της συλλογή αυτή δίχως να πεδικλώνονται στα ποιητικά νοήματα.

Αδιαμφισβήτητα διαθέτει πηγαίο τάλαντο ποιητικό. Αδιαμφισβήτητα έχει βρει το προσωπικό ποιητικό της ύφος κ ας είναι μόνο το δεύτερο ποιητικό της βιβλίο αυτό. Απομένει μονάχα να δούμε το ύψος που θα κατορθώσει να φτάσει αυτό το τάλαντο η Δήμητρα Χριστοφορίδου και πόσο πλατιά θα κάνει αυτή τη φλέβα την αναβρυτική της ποίησης που διαθέτει εντός της.

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου